tisdag 20 oktober 2015

Virkat på väggen


I ett gammalt nummer av tidningen Inzpira hittade jag ett tips om hur man kan återanvända gamla virkade dukar. Eftersom den enda lämpliga duken jag hade hemma är virkad av min kära mor så hade jag inte så stor lust att offra den. Men på en loppisrunda hittade jag den här fina duken, som passade utmärkt för ändamålet.
 

I den lokala garnaffären köpte jag en broderiram och i mina egna gömmor hittade jag en bit knallrosa tyg. Tyget bakom hade dom inte använt i tidningen, men jag ville ha lite kontrast till den virkade duken så den syns ordentligt.

Det var inte helt enkelt att få allt att sitta rakt i ramen, speciellt inte som duken var rund medan ramen är oval (jag hade en annan duk i tankarna från början...) Men efter ett antal försök blev det i alla fall godkänt.
Får väl erkänna att det gjorde lite ont i hjärtat att sätta saxen i någons hantverk, jag fick ju klippa bort en hel del överflöd på baksidan, men det var ju för ett gott ändamål ändå. 

 

Numera agerar duken örhängeshållare inne på vår toalett! 

Och som en bonus får ni här se åtminstone ett par av mina örhängen som jag gjort tidigare:
De röda fjärilarna med kedjor, de rosa pärlorna och de med blå pärlor och löv har jag gjort.
De lila, högst upp har en vän gjort till mig, med ett matchande halsband. De med silvertråd och blå pärlor är moderns alster och häxkorsen är smidda nånstans i mora-trakten nån gång på 80-talet eller så.

När jag ska plocka fram mina alster så här, då inser jag hur lite jag faktiskt har kvar själv av det jag gjort. Det mesta pysslet blir julklappar och presenter...


Inlägget är en repris från gamla bloggen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar